27. februar 2007

2006: Mer moro i sørlandsskjærgården!

Det ble etterhvert noen flere fisketurer ut i skjærgården, men nå var vi kommet langt ut i juni og juli slik at sjøørreten ble meget vanskelig å finne. Makrellen derimot, den ble alt mer vanligere og vi fanget rikelige mengder. En annen fiskeart som ble fanget nokså hyppig, spesielt av Lucky Løken, var horngjell. Denne fisken falt ikke i smak hos oss sportsfiskere selv om det ryktes at den er veldig god i stekepanna. For Fisher King var nok ikke dette det rette element og han ble grundig utfisket, en horngjell og en eller to makrell var resultatet. De andre to fanget nok betraktelig flere fisk på denne turen!

Det ble selvfølgelig flere båtturer iløpet av sommeren, og fisket ble bare dårligere og dårligere alt ettersom været ble bedre og bedre. Og når været blir bedre økes også antall båter i skjærgården. Dette passet meg midt i blinken, og siden fisket ikke var noe å skryte av prøvde jeg i stedet å fange båter. To stykk klarte jeg å kroke, den første var en liten en med påhengsmotor men den klarte jeg ikke å kroke ordentlig. Den andre var en skjærgårdsjeep og her var nok utstyret mitt litt i letteste lag...


3 kommentarer:

Flying Fisherman sa...

Neste gang du forsøker deg på å fiske båter, så anbefaler jeg på det sterkeste litt mer voksent utstyr. Quadrafonisk Havfiskesnelle med motorisert svivel, flaggstang i aluminium og 15 mm stålvaier som sene bør holde. Fikser du dette, så tror jeg vi klarer ny fartsrekord med "stella" - dagens rekord på 8 knop er jo ikke mye å skryte av!!

Flying Fisherman sa...

En annen ting: mener å huske at du fikk kroket "stella" passe godt på en annen tur. Kan nok ha noe å gjøre med at vi her snakker om trebåt, noe som gjør krokingen adskillig lettere??

En liten oppsummering av årets båt-fangst: 2 stk slapp unna, men èn fikk du kroket skikkelig.

Forresten, så er det rimelig optimistisk å tro at du skulle kunne klare å "sveive båten inn" gitt at du faktisk sitter i den selv, men det er en annen ting.

Skitt Båt-fiske!!

Fisher Flopp! sa...

jepp, hadde stella på kroken også!! hadde tenkt å ta det med i min lille historie, men ville ikke avsløre min totale inkompetanse og dermed drite meg selv ut fullstendig. Dessuten så skylder jeg delvis på en udugelig båtfører for den episoden...