26. februar 2007

2005: Ny Tur i Otra

Etter suksessen et par dager tidligere var det ikke vanskelig å lure med Flying Fisherman opp i sone 5a. Denne gangen skulle det fiskes fra tidlig på morgenen og vi møtte opp i 6 tida full av optimisme. Men timene gikk fort unna uten resultat. Stort sett hele sonen ble fisket, fra badeplassen og ned til Ålestrømmen. Klokka nærmet seg fire på ettermiddagen da det ble bestemt at vi skulle prøve helt øverst i sonen på klippen på samme side som badeplassen. Flying Fisherman hadde kanskje 20 minutter her før han måtte på jobb oppe på stasjonen på tinnheia. Fisher King bestemte seg for å fiske videre en stund selv om optimismen hadde sunket betraktelig etter 10 timers fiske uten napp. Men lønn for strevet ble det, en laks på ca 1.6 kilo ble landet ca 30 minutter etter at Flying Fisherman hadde dratt. Etter det var ikke lenger motivasjonen for å fiske videre stor, det ble heller en tur opp på tinnheia for å vise frem fisken. Jeg kommer aldri til å glemme ansiktsuttrykket på Flying Fisherman når han kom rusende ut av stasjonen for å se fisken.


Det jeg lærte denne dagen er at laksefiske skal være litt slitsom, litt frustrerende, men samtidig er det en spenningen i kroppen som holder motet oppe. Og det er ikke mye som skal til for at denne spenningen øker, et vak, eller enda bedre når fisken hopper slik at hele fisken vises, selv når man er bort i bunnen kan man få et lite kick. Det skal sies at denne dagen kastet jeg bort 2-3 sluker og hadde sikkert lyst å gi meg mange ganger, men husk det biter kanskje på neste kast, det gjelder bare å ha nok tro på det.

For historie bøkene kan det sies at denne fisken ble fanget ca klokken fire på ettermiddagen (den første jeg fikk ble fanget ca klokken 5 på ettermiddagen) på 27 grams gull og sort møresilda.

4 kommentarer:

Flying Fisherman sa...

Det er en SVÆRT viktig lærdom, Fisher King!! Forskjellen på deg og undertegnede er nok at du er ekstremt tolmodig og utholdende: eller som det heter - "NO PAIN, NO GAIN".

Selv om jeg er en mislykket laksefisker, så kan jeg i det minste trøste meg med at iallefall sjøørreten liker meg ;)

Fisher Flopp! sa...

sjøørreten liker deg veldig godt!

Og laksen kommer vel snart tenker jeg, nå skal det sies også at 2005 var et meget godt år i Otra og jeg fisket der litt oftere enn deg...

Flying Fisherman sa...

2005 var et godt år med mange turer i elva. At det ble magert med laks for min del får stå på min egen regning, men tror nok jeg må jobbe litt med tolmodigheten. Svært ofte er det en "lang dags ferd mot napp", noe ikke minst dine fangster synes å bevise.

Har dere ærede lakselorder noen formening om hvilken sone som bør være fokus for 2007 sesongen i Otra?

Skitt fiske!!

Fisher Flopp! sa...

nope, men jeg går nok tilbake til å kjøpe dagskort, da tror jeg det er mer motiverende å sitte i lengre perioder. Da kan man også plukke ut en dag med gunstige værforhold. Jeg har også lyst å prøve den øverste sonen, dvs 5b.