13. mai 2008

Lakselordene på Kalvøya!!

Ærede Lakselorder!

Noen ganger lønner det seg rett og slett å ikke rope altfor høyt. Det smarteste trekk før nye fiskeplasser testes ut er enkelt og greit å prøve de i det stille for etterpå å skryte av gode resultater eller ikke nevne det hvis det skulle gå i dass! Da slipper man komme med bortforklaringer, som jeg nå har tenkt, på hvorfor man ikke innfridde. MEN for en gangs skyld føler jeg at bortforklaringene, til en hvis grad, holder vann. Og før jeg begynner, Ja, du traff spikeren rimelig godt med ditt forige innlegg Flying Fisherman...

Men så til denne Osloturen, Den begynte på fredagen med øl og konsert, med påfølgende øl på flere steder av variabel kvalitet. Lørdag våknet vi begge med seriøs skallebank og i en tilstand som ikke engang fristet fiskelysten til vår kjære Fisher Flopp. Etter et kort styremøte ble det vedtatt med 2 stemmer mot 0 at fisketuren skulle bli utsatt til på søndag.

Etter tidligere erfaring ble det bestemt at det ikke var noen vits å stå opp grytidlig, så etter et par skiver med syltetøy kom vi oss avgårde i 10 - 1030 tida. Vi tok toget fra Nationalteateret ut til Sandvika hvor vi begynte å spasere ut mot kalvøya. Kalvøya var ikke vanskelig å finne siden det var strålende vær og ca 25 grader og det var igrunn bare å følge folkestrømmen. Etter at vi kom oss over broen prøvde vi å komme oss litt bort fra folkemengden siden det er lite hyggelig å stå å kaste midt opp i piknikken til ca 20 småbarnsfamilier. Dette skulle vise seg å være letter sagt enn gjort siden omtrent halve Oslo virket å ha funnet veien ut på kalvøya denne dagen. Eneste løsning var å begi seg ut på litt hasardiøs fjellklatring for å finne seg en plass i fred og ro. Men problemene avtok ikke for det, for ut på fjorden var det strødd med kajakkpadlere og båter som kjørte i alle retninger (og vi vet hvordan det kan gå!!).

Men vi holdt ut, og prøvde å gjøre det beste ut av det. Vi fisket oss sakte men sikkert rundt øya, da vi var kommet ca halveis kom vi til en bukt som vi syns så ganske så lovende, ikke så vi noe folk der heller. Fisket på den sida av bukta fristet ikke siden en eller annen roklubb hadde lagt beslag på det området så vi gikk rundt på andre sida. På veien rundt måtte selvfølgelig Løkken slenge med leppa og komme med en eller annen kommentar á la "vi ha faen meg sett alt på denne forbanna øya, men hvor er naturistene". Før vi visste ordet av det sto vi midt blant 20 godt voksne mannfolk som enten sto og viftet med snabben eller blendet oss med to hvite rumpeballer. Fiske i blanke messingen fristet ikke og vi gjorde retrett... Litt satt ut fortsatte vi fisket på meget god avstand, men også her kunne det observeres at nudistene koste seg med en omgang nakenvolleyball...
Etter ca fire timers fiske uten et eneste napp måtte til og med floppen innse at det var håpløst. Det kan meget vel hende at Kalvøya er en god plass til sjøørret. Det må nok sies at knapt kunne valgt et dårligere tidspunkt å prøve fisket her. Flere dager med fint vær gjør ikke sjøørret fiske enkelt, lettere blir det heller ikke når man må slåss for å finne fiskeplasser. Skal man fiske her foreslår jeg at det fiskes i februar, mars og april når det er litt for kaldt for piknik og nakenbading.

Jupp, det igrunn det. Pga søndagens fiasko var det lite fristende med en ny tur mandag. Det eneste positive var at utstyret ikke ble skadd og slukkontoen gikk i null. Til og med løkken som gjorde premiere klarte seg uten tull på utstyrsfronten.

Siden vi nå snart er tre lakselorder samlet samtidig forelsår jeg at vi da prøver å gjenopprette æren til lakselordene. Mitt forslag er en liten kveldstur etter jobb på torsdag (løkken ankommer vel onsdag??) der vi prøver noen litt mer kjente trakter...

Uansett skitt fiske alle sammen og husk, snart ses vi der elven renner!!

4 kommentarer:

Flying Fisherman sa...

Hahaahaaa!!Det skal jomen ikke være lett å være sportsfisker i Oslo. Holdt på å le meg i hjel da jeg leste om Floppen og Løkkens siste eventyr på Kalvøya. Lite action på fiskefronten, men turen fortonet seg (i mine øyne) som en kamp mot småbarnsfamilier på piknik, forelska kjærestepar, idiotiske padlere, folk i robåter, folk i motoriserte båter og det som verre er. Ryktene skal ha det til at forholdene er omtrent like ille ved nudistleiren på Ålefjær sommerstid. Unner ikke min verste fiende den derre nudistvolleyballen du refererer til....

Konklusjon: I Oslo bor det MANGE folk, men svært få av dem er fiskere??

Flying Fisherman sa...

Apropo Torsdagen.... Passer utmerket, men det må bli etter 17.00. Har time på Husfliden i anledning 1.gangs prøve av min nye bunad. Informerer du vår inkompetente venn Løkken?? Foreslår at vi beveger oss østover - retning Høvåg/Lillesand. Dermed kan vi fiske på mange interessante plasser på vår ferd vestover igjen. Tar du med et totalt ubrukelig Google-kart denne gangen, eller ber du katta di tegne et nytt ett? Var ute en kort tur til Voievannet i dag (ca. 30 min) etter å ha vært på visning i området. (Ja, fiskeutstyret oppbevares fremdeles i bilen!). Fikk en liten pinne. Mer om dette i eget blogginnlegg.

Fisher Flopp! sa...

Det finnes nok fiskere i Oslo også, men de vet tydeligvis bedre enn å stikke ut på kalvøya på årets varmeste dag...

Etter kl 17 høres bra ut det. Bare å plinge på. Skal vi ha oppmøte 1730 en eller annen plass.

Flying Fisherman sa...

Heisann...Jeg kan nok kjøre (tror det er min tur), så jeg foreslår følgende: Jeg henter Floppen kl. 17.20 og Løkken kl. 17.30.

Dette er med et forbehold: at jeg er ferdig på Husfliden.