28. februar 2008

Salmo Trutta på Søm

Ærede Lakselorder

Siden undertegnede for tiden jobber på Korsvik, benyttet jeg muligheten til å prøve ut fisket på Søm etter en hard dag på jobben. Fiskeutstyret hadde jeg pakket på morrakvisten, og turen denne gangen skulle gå til Fuglevika som er pekt ut som en bra plass for sjøørret. Været denne dagen var av typisk sørlandsvinter, par grader pluss, litt regn, og en iskald pålandsvind som gjorde fisket spesielt vanskelig.

Fisket begynte i selve Fuglevika virket ikke så lovende, så dermed bega jeg meg ut for å utforske området. Etter litt hazardiøs fjellklatring på glatte fjell fant jeg frem til noe som ifølge kartet heter fugleviksundet. Dette området virker svært lovende, men er nok ekstremt vanskelig å fiske fra land. Undertegnede fisket bare i området nærmest selve fuglevika, men det var nok til å gi resultater. En flott liten sjøørret på ca halvkiloen ble lurt av den velrenomerte scorpio-sluken. Siden jeg ikke var i besittelse av håv var landing av fisken et kritisk øyeblikk, fisken ble grundig kjørt for så å bli dratt opp en nokså bratt fjellvegg. Heldivis var fisken godt kroket og ble trygt landet i det vanskelige terrenget.

Her ser vi et bilde fra det såkalte fugleviksundet, fisken ble fanget like rundt hjørnet for steinene i det nedre venste hjørnet.

Andre områder på Søm som virker lovende er Sømstranda, her rakk jeg ikke å fiske på grunn av mørkets frembrudd, men jeg skal nok få besøkt dette området også. Det ligger ikke langt fra Fuglevika, men bil anbefales siden fremkomligheten ikke er den beste.

Skitt fiske...

1 kommentar:

Flying Fisherman sa...

Gratulerer med flott fangst, Floppen!!! Skulle gjerne vært med, men har kost meg her på skolen siden morrakvisten. I skrivende stund er kl. passert 21.00, så jeg tror jeg begir meg hjemover snart. Masteroppgave er noe herk. Skal vi satse på å avlegge søm et besøk i løpet av søndagen?? Flotte bilder. Fin fisk og et nydelig område for Salmo Trutta. Har vi fisket på feil side av byen, mon tro?? Legg gjerne inn fiskens korrekte vekt og lengde i cm. (slikt kan være greit å ha for ettertiden, men det er vel en rekord som ikke står særlig lenge...)