3. mars 2008

Destinasjon Hamresanden og Odderøya

Ærede Lakselorder!

Siden været denne mandagsettermiddag var så flott benyttet jeg anledningen til å snike meg ut på en liten fisketur etter arbeid. Hamresanden er en av de mest kjente plassene for sjøørrettfiske i kristiansand og siden værforholdene lå til rette tenkte jeg at dette var en bra anledning til å ta noen kast der. Jeg gikk langs stranda og kastet i alle mulige retninger uten å få napp. Det som forbannet meg mest var ikke at jeg ikke fikk fisk uten at noen hadde lagt ut garn som strakk seg ca 50 meter vinkelrett ut fra stranda (Er dette i det heletatt lovlig??).

Etter en drøy halvtime ga jeg opp mens jeg tenkte at kanskje jeg burde teste ut sømstranda på vei hjem. Men dette ble det ikke noe av siden jeg bommet på avkjørselen til søm. Fiskelysten var fremdeles høy og dermed valgte jeg å ta noen kast på Oderøya, som har vist seg å være litt av en hotspot så langt. Jeg gikk rett ut på samme plass som så langt har gitt to sjøørretter i år. Her fisket jeg i noen minutter mens det ble stadig mørkere. Tanken som slo meg var at i skumringen kan det kanskje lønne seg å tan noen kast i selve Bendiksbukta. På plass inne i bukta ble sluken, samme blå/hvite atomsilda, sveivet inn nokså raskt for å unngå bunnnapp og diverse annen dritt som er å finne der. Plutselig et vak... Spenning steg betraktelig og jeg kastet bevisst i den retning. På det tredje kastet nappet det, det var uten tvil Salmo trutta! Kald og rolig ble fisken kjørt før den omsider ble løftet på land uten håv. Fisken var på omtrent samme størrelse som forrige og bikket såvidt over halvkilos grensa. Dermed sa jeg med fornøyd og tok turen hjem.

Skitt fiske allesammen...

1 kommentar:

Flying Fisherman sa...

Gratulerer med flott fisk, floppen!!! Du har virkelig fått en flott start på sesongen. Håper å komme sterkere tilbake - for målet må jo som kjent være å bikke kilosgrensa i løpet av våren.

Når det gjelder garnet du observerte, så er nok dette ulovelig ja. Kravene knytter seg til merking, "grunneierrett", maskevidde m.m. Vil anbefale deg å kontakte politiet, for slik oppførsel ødelegger for alle oss seriøse skittfiskere. Sjekk ut følgende link: http://www.ulovligegarn.no/view/article/?aid=5

Skal legge ut en link på bloggen. I slutten av denne linken står det et avsnitt om garn med lovlig maskevidde satt med åpenbar "sjøørrethensikt". Vet ikke om det er tilfellet.

Uansett... grattis med flott fisk tatt på den lovlige måten